Kun mietin niitä sanoja Jesajan kirjasta, jossa meille luvataan tuhkan sijasta kauneutta, tuli mieleeni vanha tuttu satu Tuhkimosta.

Tuhkimoa on tulkittu eri tavoin. Joku on heittänyt ajatuksen kauniista, ihmispelosta kärsivästä masokistitytöstä, joka odottaa pelastusta ihmeen kautta - ja sellainenhan tulee, mutta se onkin vain satua. Tuhkimo on feministien tulkinnoissa muuttunut ihmiseksi, joka ei osaa puolustaa itseään, nynnyksi. Ja sellaistahan saakin simputtaa?

Ihan oikeasti Tuhkimon tilanne ei ollut satua. Entisaikaan vaimoja kuoli synnytyksiin ja uusia vaimoja otettiin. Tuhkimo-paran isäkin sitten kuoli, ja uusi äiti tyttärineen teki hänestä palvelijan. Ei tällainen ollut tavatonta. Pahoja äitipuolia todella oli olemassa. Elämä oli kovaa ja nämä äitipuolet toimivat kuin reviiriään puolustavat naaraseläimet: ensin heidän omille pennuilleen, sitten muille muruset, jos niitäkään. Silti Tuhkimon äitipuoli oli paljon enemmän paha. Hän nautti tytärpuolensa simputtamisesta ja nöyryyttämisestä. Hän näki sen eteen vähän vaivaakin. Myös hänen inhonsa Tuhkimoa kohtaan oli kontrolloimaton ja epärationaalinen.

Tuhkimo puhdisti uunin ja takan tuhkat, siitä hän sai nimensä. Se ei siis voinut olla hänen alkuperäinen nimensä.

Minusta Tuhkimo voisi olla kuin kuka hyvänsä nuori, kaunis nainen, joka on jäänyt vahvan Iisebelin hengen alaisen ihmisen armoille.

Hän voisi olla myös pakistanilainen kristitty tyttö, joka raataa tiilitehtaassa ja jonka äiti on uskonsa tähden murhattu. Tyttö on orja. Iisebelin henkivalta on ympärillä vahva: punapukuinen portto vaatii kristittyjen verta päihtyäkseen. Se nauttii kauniin, nuoren tytön orjuuttamisesta ja tuskan tuottamisesta hänelle. Se on saattanut riistää tytöltä jopa hänen kristityn nimensä ja antanut tilalle pilkkanimen.

Sadun Tuhkimo saa apua hyvältä haltijalta. Apu tulee siis yliluonnolliselta.

Tiilitehtaan tytönkin apu tulee ylhäältä, Jumalalta. Jumalalla on enkelinsä ja uskolliset joukkonsa. 

Toivo tulee siitä, että on yksi ikkuna enemmän, yksi ikkuna, josta näkee ikuisuuteen. Tämä ikkuna näyttää maiseman, joka on kauniimpi kuin mikään maisema tässä maailmassa. Tämän ikkunan eteen ei punapukuinen, uskovien verestä päihtyvä henkivalta pääse.

Tämän päivän tuhkimot ovat uskonsa tähden vainottuja nuoria naisia. Tämän päivän paha äitipuoli on perimmiltään sama kuin vanhojen satujen: Iisebelin henki.

Muistetaan rukouksin ja uhrein kärsiviä sisariamme niissä maissa, joissa kristittyjä vainotaan uskonsa tähden.

Muistetaan jokaista, joka kärsii tämän henkivallan takia, myös tässä maassa ja tässä kaupungissa.